Nejlevnější nové byty a rodinné domy v Praze, v Brně a jejich okolí
Otevírací doba
pondělí - pátek, 700 - 1600
257 289 311

Bydlení v metropoli skoro na poli

zdroj: Mladá fronta DNES


Na okrajích Prahy přibyl za posledních pár let nespočet bytových komplexů. Jejich obyvatelé si sice chválí klid, nezřídka se však ocitli odříznutí na místě, které není ani městem, ani vesnicí.

PRAHA. Ráno je takřka budí kokrhání kohouta, autobus tam projede výjimečně a na nákup se musí vypravit autem. Že jde o obyvatelstvo nějaké malé vesničky? Nikoliv. Řeč je o Pražanech. Na okrajích metropole stojí nové bytové komplexy, v jejichž okolí jsou často pole, občas louky, výjimečně lesy. A obyvatele tam sužuje špatná dopravní dostupnost. Takovým příkladem je developerský projekt Rezidence Cholupice v Praze 12. Pětadvacetiletý Petr Čulík tu bydlí se svou přítelkyní necelý rok. „Upřímně, když jsem se stěhoval do ‚srdce Čech‘, měl jsem trochu jinou představu o svém bydlení, než že mě ráno budou budit kohouti,“ říká s nadsázkou Petr Čulík.

Cholupice nejsou jediným příkladem typu bydlení „na samotě u lesa“. Trend, kdy se nové bytové zástavby umisťují do lokalit, kde je stěží jeden obchůdek a na metro se člověk dostane někdy až za třicet minut, je vidět také třeba na Zbraslavi, v Písnici, v Jinočanech. Ty jsou přímo na hranici metropole. Jeden z bytových projektů tam nedávno postavila společnost BEMETT, která se dlouhodobě specializuje na výstavbu v příměstských lokalitách. „Již několik let sledujeme trend, kdy především rodiny s dětmi míří z velkých sídlišť v Praze do klidnějších lokalit v okolí. Klientům nabízíme cenově nejlevnější bydlení s dobrou dostupností do centra, “ tvrdí Jan Koubík z marketingového oddělení společnosti.

Právě orientace zákazníků na nízkou cenu je ale podle některých odborníků problém. Architekt Filip Tittl, který se zabývá urbanismem v Praze, tvrdí, že konečný spotřebitel v oblasti bydlení těžko rozpoznává kvalitu a často se pak rozhoduje právě podle ceny. „Když si někdo kupuje byt, je to zpravidla jednou nebo dvakrát za život, tudíž nemá zkušenosti. Neví, která kritéria si má hlídat,“ vysvětluje. Důležitý není jen vzhled bytu, možnost parkování, nebo příroda, ale také právě dostupnost a kvalita veřejného prostoru. Člověk by měl mít představu o tom, co se bude stavět v blízkém okolí. „To jsou věci, které většina lidí není schopna vyměnit za peněžní hodnotu. Když jim pak někdo nabídne o málo levnější byt, který tyhle kvality nemá, tak si ho stejně koupí,“ tvrdí Tittl. Praha by podle Tittla měla více využívat takzvané brownfieldy, tedy nevyužitá, například průmyslem zdevastovaná území uvnitř města. Tyto lokality, které jsou například v Bubnech nebo na Smíchově, mají totiž mnoho výhod. „Je tam už dobrá dostupnost centra, a tedy i služeb, dopravy a podobně,“ uzavírá architekt.

Nové, ale neplatné předpisy

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy proti bytovým projektům na okraji metropole bojuje. „Stavbě solitérních budov bez jasné struktury nahrávala do října 2014 městská vyhláška Obecně technické požadavky pro výstavbu. Výstavba v polích za městem je přitom v rozporu s cílem vytvořit z Prahy živé a ekonomicky i ekologicky udržitelné město,“ řekl MF DNES vedoucí kanceláře komunikace IPRu Adam Švejda. Zároveň ale dodal, že dosavadní praxe není ani tak chybou developerů jako spíše pravidel, podle kterých se museli řídit. Právě proto prý Praha vloni schválila nové Pražské stavební předpisy. Stavět se podle nich ovšem nejspíše nebude. Ministerstvo pro místní rozvoj se rozhodlo jejich platnost pozastavit.

Koncem loňského roku dokončila developerská společnost Central Group bytový komplex na Zličíně s více než sedmnácti sty byty. Zdálo by se, že pokud si člověk koupí byt v blízkosti jednoho z největších obchodních center a zároveň nedaleko vstupu do metra, nebude mít problémy s dostupností. Avšak komplex je koncipován tak, že k tomu, aby se obyvatelé dostali klidnou chůzí k metru i k obchodnímu centru, potřebují alespoň čtvrt hodiny. Navíc nelze říci, že by to byla příjemná procházka, jít se musí kromě jiného přes nepříliš pěkné autobusové nádraží. „Pěší přístup k nákupnímu centru byl patrně zamýšlen především z metra. Obyvatelé našich bytů mají ale k dispozici zpevněný chodník zkracující přístup k metru i nákupnímu centru po hlavní komunikaci,“ tvrdí tiskový mluvčí Central Groupu Milan Jankovský. Ředitel společnosti Dušan Kunovský se nechal slyšet, že kdyby v době přípravy projektu už platily nové stavební předpisy, mohla na Zličíně vyrůst kompaktní zástavba s uličním parterem, jakou známe z tradičních pražských čtvrtí. „Do budoucna by si měli představitelé hlavního města vyjasnit, zda chtějí jít v rozvoji Prahy cestou kompaktní zástavby v intravilánu města, nebo cestou rozšiřování o samostatně stojící domy jednotlivě ‚poházené‘ po území,“ shrnul začátkem roku Kunovský.



BEMETT v rámci s svých vybraných obytných souborů nabízí podnikatelům a drobným živnostníkům volné nebytové (obchodní nebo kancelářské) prostory pro jejich podnikání. Komerční prostor je možné si přímo zakoupit, nebo dlouhodobě pronajmout. V současné době nabízíme tyto prostory v lokalitách Praha 10 - Kolovraty, Jesenice u Prahy a Rudná u Prahy.

Naše společnost hledá nové pozemky vhodné pro výstavbu bytů a rodinných domů v Brně a přilehlém okolí. Kompletní infrastruktura, dobrá občanská vybavenost a dopravní dostupnost výhodou. Majitelům nabízíme jak přímé odkoupení jejich pozemku, tak výměnu pozemku za byt, či rodinný dům z naší nabídky. Uvítáme nabídku prodeje větších pozemkových celků.